Iza Szostak
Merce Cunningham RE//MIX
  •  
  • Metody pracy i przeanalizowane pomysły, a także zbiór choreograficznych cytatów ze spektakli Mercea Cunninghama (twórcy amerykańskiego post-modern dance) to bogaty materiał na RE//MIX realizowany przez Izę Szostak. Jak dzisiaj młodzi choreografowie odnoszą się do haseł i koncepcji zapoczątkowanych dawno temu w Ameryce, kiedy rodził się postmodernizm? Jak i jakie nowe technologie wykorzystałby dzisiaj Cunningham w swoich pracach?
  • Komponenty i czynniki jako źródło obecne w realizacji:
  • Muzyka  czyli relacja Merce Cunningham-John Cage i ich chance operations. Muzyka jest u nich wyzwolona od tańca, istnieje jako niezależny czynnik. Cunningham, współpracując z Cageem, wprowadził symultaniczność istnienia muzyki i tańca w spektaklu, oba narzędzia były tworzone oddzielnie z naciskiem na brak ich wzajemnych wpływów. Muzyka ma swój tor i nadaje jedynie atmosferę. Pierwsze spotkanie następuje w dniu realizacji i jak mówił Cunningham; to zawsze była najbardziej ekscytująca chwila.
  • Przestrzeń. Wszystko na scenie dla Cunninghama jest równie ważne, obecność tancerzy w przestrzeni jest niekoniecznie scentralizowana, a ich prezencja nie jest ukierunkowana w stronę widza.
  • Ruch. Każdy ruch może podążać za poprzednim w nieograniczonych kierunkach wedle możliwości anatomicznych tancerza, niejasny jest początek, środek i koniec ruchu, ani jego logiczne połączenie. Ruch jest badany w stanie czystym bez jakiejkolwiek narracji i dramatyzmu.
  • Scenografia. Nigdy nie dominuje, trochę jak w sytuacji ulicznej; jest unikatowa, nowoczesna i nie ma wpływu na przemieszczających się ludzi. Cunningham zapatrzony w nowinki technologiczne nieustająco wprowadzał nowe eksperymenty w sztuce wizualnej.
  • Operacje przypadkowe [chance operations]. Cunningham zainspirowany podejściem Johna Cagea do komponowania muzyki wykorzystał jego metodę w choreografii. Poprzez rzucanie kostkami podejmował decyzje na temat ilości tancerzy na scenie, kolejności części choreograficznych bądź sekwencji ruchowych, kierunków i powtórzeń. Zastosowanie chance operations było istotne, aby pozbyć się ograniczeń, gustów i nawyków ruchowych w procesie twórczym. Cunningham używał ich tylko w początkowej fazie tworzenia.
  •  
  • Choreografia: Iza Szostak
  • Wykonanie: Iza Szostak, Kuba Słomkowski
  • Muzyka: Kuba Słomkowski
  • Światło: Karolina Gębska
  • Przestrzeń: Iza Szostak, Kuba Słomkowski
  • Produkcja: Komuna//Warszawa
  •