Renata Piotrowska-Auffret
Śmierć. Ćwiczenia i wariacje
  • Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi. W swoim spektaklu choreografka i performerka Renata Piotrowska z dystansem i humorem konfrontuje to doświadczenie z teatrem zgodnie z myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć“.
  • Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi różne scenariusze składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia.
  • Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne rozumienie umierania lub jego brak.
  •  
  • Koncept, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
  • Wykonanie: Renata Piotrowska- Auffret
  • Dramaturgia: Bojana Bauer
  • Światło: Ewa Garniec i Joanna Leśnierowska
  • Realizacja światła: Łukasz Kędzierski
  • Produkcja: Fundacja Burdąg
  • Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho z Warszawy, STSpot w Jokohamie, Art Stations Foundation z Poznania